Начало »  Съвети

06.09.2020 AGM и EFB: Каква е разликата и кой акумулатор да изберем?
Автомобилите със системи Start - Stop разчитат на две различни акумулаторни технологии, в зависимост от необходимостта си от енергия, натоварването и работните си цикли.

Системата Start - Stop е разработена с идеята да се намали разходът на гориво и вредните емисии. Специално произведените акумулатори за Start - Stop са абсолютно задължителна част от системата. По същество се използват две различни технологии, като разликите са в енергията, която може да предложат и в издръжливостта на разреждане и вибрации:
AGM (Absorbent Glass Matt - абсорбираща стъклена вата) и
EFB (Enhanced Flooded Battery - подобрен акумулатор с течен електролит).
При акумулаторите AGM киселината се абсорбира от стъклена вата, което означава, че не е възможно изтичане, практически са сухи батерии. Цикличната им устойчивост е до три - четири пъти по-висока от стандартните батерии.
При акумулаторите EFB издръжливостта на разреждания, в сравнение с конвенционалните е повече от два пъти по-висока.
Нека разгледаме двата типа един по един:

Акумулатори AGM
- За Start - Stop автомобили с най-високи енергийни изисквания и възстановяване на енергията от спирачките;
- За возила от средния и висок клас, включително луксозни модели;
- До 360 000 запалвания на двигателя (според статистика при Banner Running Bull AGM);
 
Технологията AGM се използва основно за превозни средства със система Start - Stop и възстановяване на енергията от спирачките и високи енергийни изисквания. Акумулатори БГ предлага голямо разнообразие от акумулатори AGM от различни производители, подходящи за средния и луксозния автомобилен клас. В случай че возилото Ви е снабдено със система за рекуперация на енергията от спирачките, то батерията AGM автоматично се зарежда до по-нисък процент от стандартното - обикновено до около 70%. Системата на борд - компютъра на автомобила Ви изчислява това, в зависимост от стила на шофиране (по-агресивно или по-спокойно), а също и от типа пътуване (градско с чести спирания или извънградско). Конвенционална оловно-киселинна батерия с течен електролит не би могла да издържи на подобно натоварване повече от няколко седмици.
 
Как работи акумулаторът AGM?
Акумулаторите AGM абсорбират киселината в стъклената вата и оставят достатъчно свободни пори, през които да бъде възможна дифузията на кислорода от положителната към отрицателната плоча. При отрицателната плоча кислородът се комбинира с оловната маса, за да се образува оловен оксид. Този оловен оксид след това реагира със сярната киселина, за да образува оловен сулфат, като се отделя и вода. При етапа на зареждане оловният сулфат отново се превръща в олово. Резултатът е, че няма загуба на вода!
Ако все пак, поради технически проблем на автомобила, твърде висок заряд или екстремни външни температури, се генерират прекалено много газове, то налягането в акумулатора нараства непрекъснато, докато не се отворят предпазните вентили.
 
Заради изброените процеси, които протичат в акумулаторите AGM, тези батерии се отличават с някои конструктивни особености:
 
- Подсилена кутия на акумулатора, за да издържа на налягането;
- Специална конструкция с клапан за излизане на газовете под налягане в случай на презареждане, например;
- Специални сепаратори със стъклена вата, произведени с максимална прецизност. Идеалното компресиране и насищане на сепаратора са сред основните изисквания за правилно функциониране на батерията;
- По-голямо от нормалното съдържание на олово. Това е необходимо, защото липсва киселинен резерв, какъвто има при течните батерии;
 
Защо да изберем AGM?
- Тройно по-устойчив на циклични натоварвания в сравнение с конвенционален акумулатор;
- Много по-голяма устойчивост на вибрации при продължителна употреба;
- Без опасност от изтичане, благодарение на електролита, който попива в абсорбиращата стъклена вата;
- До 360 000 запалвания на двигателя;
 
 
Акумулатори EFB
- За автомобили с големи енергийни изисквания и по-прости системи Start - Stop;
- За коли от малък до среден клас;
- До 270 000 запалвания на двигателя (според статистика при Banner Running Bull EFB)
 
Технологията EFB основно е насочена към по-прости системи Start - Stop и към автомобили с високи енергийни нужди. Тази разработка е усъвършенствана версия на конвенционалните акумулатори с течен електролит. Специални добавки към оловната маса и използването на подложка от нетъкан материал осигуряват допълнителна издръжливост. Идеален за коли със Start - Stop без регенеративна спирачна технология.
В случай че возилото Ви е снабдено със система за рекуперация на енергията от спирачките, то батерията EFB, също като AGM, по изкуствен път се зарежда до по-нисък процент от стандартното - обикновено до около 70%. Системата на борд компютъра на колата Ви изчислява това, в зависимост от стила на шофиране (по-агресивно или по-спокойно), а също и от типа пътуване (градско с чести спирания или извънградско).
Конвенционална оловно-киселинна батерия с течен електролит не би могла да издържи на подобно натоварване повече от няколко седмици.
 
Защо да изберем EFB?
- Батериите EFB са много по-издръжливи на вибрации;
- Два пъти по-дълъг живот от конвенционалните акумулатори;
- Карбонови добавки намаляват значително времето за зареждането им;

EFB батериите са идеалният избор и за автомобили без Start - Stop система, използвани предимно в градски условия.          
Акумулаторите EFB са предпочитан избор също и при товарните превозни средства, особено камиони за дълги преходи. При тях осигуряването на енергия за голям брой системи на борда гарантира комфорта на пътуването, а издръжливостта на екстремни вибрации е задължителна.
 

Важно при смяна на различни типове батерии:
При заводски монтиран на автомобила акумулатор EFB, може да го замените с нов EFB или с акумулатор AGM, винаги със същите характеристики, като оригиналния.

При серийно монтиран на автомобила акумулатор AGM, може да го замените единствено с нов AGM, със същите характеристики, като оригиналния.

Никога не поставяйте конвенционален акумулатор на кола, която заводски е снабдена с EFB или AGM!

Конфигуриране на новия акумулатор за работа с автомобила
AGM акумулаторите изискват специфично конфигуриране след замяна. В случай, че пропуснете да го направите, рисковете са:
- Презареждане или недозареждане на акумулатора, водещи до повреди, които не се поемат от гаранцията;
- Проблем с контрола на изгорелите газове и светещи лампи за посещение на сервиз по време на движение;
- Отказ от работа на някои второстепенни системи на борда;

Акумулатори БГ използва системата Yuasa Yu-Fit и диагностичният уред на Bosch KTS 350 за конфигуриране на акумулатора. Винаги избираме най-точните характеристики, според производителя и нашия опит за новия Ви акумулатор, което позволява правилната работа на системи като Start - Stop и възстановяването на енергията от спирачките.

С диагностичния уред Bosch KTS 350, ние от Акумулатори БГ ще направим следните процедури, когато инсталираме новият Ви акумулатор:
-  Диагностика на всички управляващи блокове;
-  “Изчистване“ на грешки в борд - компютъра на автомобила;
-  “Информиране” на колата за типа на новия акумулатор, което променя автоматично   характеристиките при зареждането на алтернатора;

При покупка на нов акумулатор от нас всички тези  услуги са безплатни!

Възползвайте се от Yu-Fit и KTS 350 и специализираната онлайн система за калибриране на Yuasa и Bosch.
Тази комбинация осигурява на Акумулатори БГ решение за всички акумулатори тип AGM и EFB.

Затвори


» OK
Бъгита Скутери Камиони Възобновяема енергия Джипове Голф колички Висок клас автомобили Солари Строителни платформи Строителни машини Снегомобили Лекотоварни Леки автомобили Лодки и моторници Джетове Яхти Косачки Селскостопански машини Автобуси Ванове UPS Подопочистваща техника Туристически и кросови мотори Каравани