Mechanic checking voltage of car battery

Помните ли времената, когато доливахме вода в акумулатора и преди всяко по-дълго пътуване трябваше да проверим нивото на електролита? Едно от най-големите улеснения в модерните автомобили са необслужваемите акумулатори. Те са проектирани да бъдат по-издръжливи и да се нуждаят от по-малко внимание.

И все пак напълно необслужваеми ли са необслужваемите акумулатори?

Какво представляват необслужваемите акумулатори?

Обикновено известни с абревиатурите SLA (Sealed Lead Acid, запечатан оловно-киселинен акумулатор) или VLRA (Valve-Regulated Lead-Acid, оловно-киселинен акумулатор с вентилно регулиране), тези акумулатори са така проектирани, че да се справят с обичайния недостатък на обслужваемите модели – изпаряването на електролита.

Основната отличителна черта на необслужваемите акумулатори е запечатаната им кутия. Вместо електролитът да се изпарява, както при конвенционалните акумулатори, необслужваемите са така проектирани, че да задържат течността в кутията си. Липсват пробки за електролита, но има клапани за намаляване на налягането. Те се отварят единствено в случаите, когато налягането на газовете в акумулатора достигне определено ниво. Газовете се изпаряват, а течността остава в акумулатора.

Запечатаната конструкция гарантира, че електролитът остава в една затворена система, без какъвто и да е контакт с околната среда. Така загубата на вода е минимална.

Проблемите на необслужваемите акумулатори

Въпреки името си, необслужваемите акумулатори все пак понякога може да изискват някакъв тип поддръжка. Въпреки това те остават много по-издръжливи и лесни за употреба от обслужваемите модели. Кои са основните неща, които трябва да знаете:

1. Сулфатизация

Образуването на кристали от оловен сулфат върху плочите се случва, когато акумулаторът не е напълно зареден. Това е химически процес, известен като сулфатизация. С времето тези кристали могат да се натрупат в такива количества, че да попречат на потока от електрони, съответно акумулаторът да не успява да поддържа заряд. Дори и необслужваемите акумулатори да са значително по-издръжливи на сулфатизация от конвенционалните, те не са напълно защитени от този процес.

Решение: За да предотвратите сулфатизацията, поддържайте акумулатора напълно зареден, особено по време на дълги периоди, в които не използвате колата.

2. Презареждане

Презареждането може да се случи, ако зарядната система е повредена и подава твърде голям волтаж към акумулатора. Това води до прекомерно загряване и увеличено налягане в акумулатора, което от своя страна може да предизвика издуване на корпуса, пукнатини или дори експлозия, макар и в редки случаи.

За да избегнете презареждането, уверете се, че алтернаторът и цялата зарядна система на колата работят безотказно. Най-лесният начин е да направите бърза проверка при специалистите на Акумулатори БГ.

Решение: Проверявайте състоянието на алтернатора и цялата система при специалист

3. Възраст

Както обслужваемите акумулатори, така и необслужваемите стареят. Акумулаторът е консуматив, който губи капацитета си с годините. Това е естествен физичен процес, който води до изхвърляне на активен материал и натрупване на утайки на дъното на корпуса, както и влошаване на състоянието на плочите на сепаратора. Постепенно производителността намалява. 

Решение: Не може да спрете стареенето на акумулатора, но може да го забавите, като поддържате акумулатора зареден, чист и правите редовни проверки на състоянието му.

Сервизиране на необслужваеми акумулатори

Макар да противоречи на името на този тип акумулатори, специалистите на Акумулатори БГ съветват да сервизирате дори необслужваемите акумулатори. 

1. Проверка

Редовно проверявайте за пукнатини, течове или издуване на корпуса.

2. Почистване

Поддържайте клемите чисти, като проверявате поне веднъж годишно. Клемите са мястото, на което е най-вероятно да започне корозия, а това би могло да намали протичащия ток. Това важи особено за съвременните коли със система Start/Stop, които се нуждаят бързо да възстановят енергията, употребена от многото консуматори, докато двигателят е изключен.

3. Тествайте акумулатора при специалист

Акумулатори БГ разполага с най-съвременните уреди за проверка на състоянието на акумулатора. Диагностиката ще позволи да се идентифицират потенциални проблеми преди да се стигне до ситуация, в която колата просто не пали.

4. Съхранявайте акумулатора правилно

В случай че по някаква причина не използвате колата си за продължителен период от време, повече от месец, например, задължително откачете акумулатора и го поставете в сухо и проветриво помещение. Най-добре би било да го включите към интелигентно зарядно (вижте богатата гама, предлагана от Акумулатори БГ).

Close
Вход
Close
Количка (0)
Няма артикули в количката.