развалена батерия на акумулатор

Независимо от типа превозно средство (от мотопед до яхта), оловно-киселинните акумулатори се нуждаят от поддръжка. Това важи и за необслужваемите модели. Правилната грижа ще се отблагодари с дълъг живот на акумулатора. Ето няколко проблема, свързани с неправилната поддръжка на акумулатора.

Разслояване (стратификация)

Класическите оловно-киселинни акумулатори съдържат електролит, който е смес от вода и сярна киселина. Правилната пропорция гарантира равномерно разреждане и зареждане на акумулатора. Ако обаче колата ви стои продължително време без да се използва или ако акумулаторът работи постоянно в състояние на частичен заряд, то електролитът се разслоява. Процесът е известен и с латинския термин стратификация. Сярната киселина, която е по-тежка, се концентрира в долната част на акумулатора, докато водата остава отгоре. Така долната част на плочите, потопени в киселина, се натоварват извънредно, докато горните части, потопени във вода, остават неактивни.

Ако това разслояване продължи седмици или месеци, то се стига до повишено вътрешно съпротивление, лоша проводимост и в крайна сметка отказ на акумулатора да се зарежда. 

За да не стигате до този проблем, проверявайте състоянието на акумулатора поне два пъти в годината при специалист. Механиците на Акумулатори БГ разполагат с професионални уреди и дългогодишно ноу-хау, за да установят проблем със зареждането още в зародиш и да го отстранят навреме.

Сулфатизация

Нормален етап от цикъла на разреждане на всеки оловно-киселинен акумулатор е образуването на кристали от оловен сулфат. При изправен акумулатор тези кристали се стопяват по време на цикъла на зареждане. С времето обаче кристалите могат да се натрупат в такива количества, че да попречат на потока от електрони, съответно акумулаторът да не успява да поддържа заряд. Това става най-вече, ако акумулаторът не се зарежда достатъчно, например при продължителни кратки пътувания.

Когато настъпи сулфатизация, втвърдените кристали оловен сулфат пречат на йоните да преминават между тях. Лесно ще познаете сулфатизацията по това, че акумулаторът се разрежда неочаквано бързо, колата пали трудно или силата на светлините отслабва.

Различаваме мека и твърда сулфатизация, като първата е обратима. Най-сигурно средство срещу сулфатизацията е редовното зареждане на акумулатора. Ако не успявате да направите това с редовна употреба на автомобила, то може да разгледате богатата ни гама от интелигентни зарядни устройства, които винаги поддържат акумулатора в оптимално състояние.

Неправилно съхранение

Акумулаторът губи капацитета си с годините, дори при идеални условия. Но понякога са достатъчни и само няколко седмици. Акумулаторът постоянно осигурява енергия за алармената система, настройките на бордовия компютър или обновяването на софтуера over the air при по-новите автомобили. Това може да доведе до изтощаването му с цели 50% за около две седмици, в които не шофирате колата си.

Лошата поддръжка включва и неправилно съхранение през лятото или зимата. Много високите и много ниските температури са еднакво опасни за акумулатора. При ниски температури, когато акумулаторът е в разредено състояние, електролитът може да замръзне в корпуса, което ще увреди оловните плочи и сепараторите и създава условия за вътрешно късо съединение. За правилна поддръжка при продължителни периоди, в които колата не се използва, най-добре използвайте интелигентно зарядно устройство.

Как да познаем, че акумулаторът се нуждае от сервизиране

1. Следете за каквито и да е следи от корозия по клемите. Това ще наруши проводимостта между акумулатора и кабелите. В случай че има корозия, то вероятно се дължи на друг по-сериозен проблем – например презареждане, което води до изпускане на газове. Най-добре се обърнете към специалистите на Акумулатори БГ за професионална проверка на акумулатора и свързаните с него системи.

2. Трептящи или слаби светлини. Макар това да може да е сигнал и за други проблеми (например с алтернатора), то често е знак за сулфатизация. Лошата проводимост осигурява непостоянна мощност, която е най-ясно видима по светлините.

3. Системата Start/Stop не се включва. При повечето съвременни автомобили тази система изключва двигателя на светофар или в задръстване, ако акумулаторът разполага с поне 70% от заряда си. Когато акумулаторът има някакъв проблем, той не успява да възстанови заряда си достатъчно бързо и така системата Start/Stop не може да се включва, съответно колата ви харчи повече гориво и отделя повече вредни емисии, докато чакате на светофара.

Колко често да проверяваме състоянието на акумулатора при специалист?

В повечето случаи при изправен акумулатор е достатъчно просто да карате. Акумулаторът страда най-много от ситуациите, в които не шофирате достатъчно често и на достатъчно дълги разстояния. В случай че колата ви е стояла дълго паркирана или забележите някой от описаните по-горе проблеми, то най-добре се доверете на специализирана проверка. Механиците на Акумулатори БГ препоръчват проверка на състоянието на акумулатора поне два пъти в годината, за да сте сигурни, че този важен елемент в колата ще служи дълго и безпроблемно.

Close
Вход
Close
Количка (0)
Няма артикули в количката.