човек в сервиз за акумулатори

*Материалът оригинално е публикуван от Auto Bild България, където е най-четената статия за месец февруари 2023 г.

Start-Stop системите са по-скоро „старт-стрес“ системи за акумулатора. „Те го натоварват повече, отколкото при такси“, казва Мариан Донков, сервизен експерт на AКУМУЛАТОРИ БГ. Специалистът е преминал редица обучения за работа с интелигентните системи за зареждане, които се прилагат при модерните стартерни батерии. Докато преди единствено алтернаторът със своя реле-регулатор „отговаряше“ за процеса на зареждане, сега той се контролира директно от компютъра (ECU) на автомобила. Донков сваля капака на акумулатора на нашия Nissan Qashqai и показва датчика до клемата, който подава данни именно към компютъра, както и допълнителния кабел към алтернатора.

Oсновно производителите залагат на два типа акумулатори при автомобили със Start-Stop – EFB (Enhanced Flooded Battery) и AGM (Absorbent Glass Mat). Докато първите са просто „усилени мокри батерии“, във вторите, които използват най-усъвършенстваната технология, на практика няма течен електролит – той е сух и пропит в сепараторите между плочите. Ако разполагате с достатъчен бюджет, експерите съветват да се насочите към AGM. Справка на сайта akumulatori.bg разкрива, че при модели на Bosch с капацитет 70 Аh разликата е от порядъка на 12%, т.е. EFB е по-евтин само с около 40 лева.

За да не дефектират зверски натоварените акумулатори на моделите със Start-Stop, производителите на автомобили са внедрили система за енергиен мениджмънт. Контролен блок следи заряда на акумулатора, отчита броя стартирания на двигателя, регулира изходната мощност и запомня съответните параметри. Всичко това трябва да удължи живота на акумулатора. По този начин автомобилът разбира точно какво е състоянието на стартерната батерия и в зависимост от това контролира напрежението и силата на тока при зареждане. Ето защо Донков непременно съветва след смяна на AGM или EFB-акумулатор автомобилът да премине т.нар. „обучение“ – което става посредством свързване на диагностична апаратура към OBD буксата на автомобила. Ако решите да си спестите тази процедура, електрониката няма да контролира по оптимален начин зареждането и животът на акумулатора ще бъде скъсен значително.

Close
Вход
Close
Количка (0)
Няма артикули в количката.